Maleren Karl Schou

– den stille maler med det støvede lys


30. august – 19. oktober 2008

For første gang i mange år er der nu mulighed for - med 125 malerier - at stifte bekendtskab med maleren Karl Schou (1870-1938). En betydelig kunstner, der i sin samtid var en kendt og skattet maler, men som siden gik lidt i glemmebogen. I hvert fald hvis man sammenligner med hans samtidige kolleger og venner, kendt som Fynbomalerne. Han havde sit helt eget formsprog med en følsom og koloristisk malemåde, som forblev karakteristisk for ham. I al beskedenhed var han – med et citat af Henrik Wivel – "en af Danmarks fineste impressionistiske kunstnere". Med naturen lige uden for døren som udgangspunkt.


Have med figurer, 1908

Have med figurer, 1908. Faaborg Museum


"Den glemte Fynbomaler" kalder man ham undertiden. Københavneren Karl Schou fik nemlig en nær tilknytning til Fynboerne gennem deres fælles tid på Zahrtmanns malerskole. Det blev til et livslangt venskab, der underbyggede hans første ægteskab med Peter Hansens ældre søster Marie, som efter skilsmissen fra Schou i 1912 giftede sig med Fritz Syberg efter hans hustru Anna Sybergs alt for tidlige død 1914. Efter at Faaborg Museum blev stiftet i 1910 indgik en større del af Schous billeder i samlingen. - Karl Schou var også i flere perioder bosat i Lyngby, hvorfra han har malet en del motiver. Bl.a. fra Eremitagen og Toftebæksgaard.


Marie foran huset Valdal, 1910

Marie foran huset Valdal, 1910. Faaborg Museum


Karl Schou var uhyre produktiv og afholdt, så der blev holdt adskillige soloudstillinger fra 1912 og gennem 20'erne og 30'erne dels med billeder fra de mange og lange udlandsophold i Frankrig og Italien, dels fra København og omegn, og fra sommerboligen ved Vesterhavet. Han udførte flere udsmykningsopgaver. Bl.a. til fødselsstiftelsen på det gamle Rigshospital, og en række lokalhistoriske og allegoriske dørstykker til det nyopførte Christianshavns Gymnasium i 1937.


Udsigt over Paris mod Invalidedomen, 1922

Udsigt over Paris mod Invalidedomen, 1922. Fyns Kunstmuseum


Efter hans død i 1938 svandt opmærksomheden for den stille maler med det støvede lys. Tiden og kunsten blev mere pågående og nonfigurativ både i hans samtid og især i tiden efter. Karl Schou bibeholdt dog en mindre kreds af samleres bevågenhed. Udstillingsmæssigt forholder sig det anderledes, så det har længe været et ønske for os at drage Karl Schou frem i lyset. I Lyngby indgår udstillingen endog i festivalen Golden Days tema for 2008, som kredser om 1920'erne og -30'erne. En periode hvor Schou også var aktiv, men dog holdt sig på afstand af den "brølende" stil.


Tulipaner, 1925

Tulipaner, 1925. Faaborg Museum


Til udstillingen er der foruden fra Faaborg Kunstmuseum lånt værker fra Statens Museum for Kunst, Den Hirschsprungske Samling, Fyns Kunstmuseum, Vestsjællands Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum, Vejen Kunstmuseum, Randers Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og Byhistorisk Samling i Lyngby. Samt en lang række private ejere. Så udstillingen opnår den mangfoldighed, som Karl Schou fortjener.

Der er udarbejdet en fin lille illustreret bog med tekster af Henrik Wivel, Alice Christiansen, Inge Mørch Jensen og Susanne Thestrup Truelsen. Den kan købes på udstillingen for 138 kr.

Aktuel udstilling

Udstillinger 2018

Tidligere udstillinger